Tizedik fejezet – Védanta humornban

 

Tízedik fejezet

 

Védanta humornban

 

1.     Kutya a k?ben

 

Van egy világi közmondás, mely szerint

-Ha kutyát látsz, nincs k?, ha követ látsz, nincs kutya! – Bizony mély filozófia van ebben.

Egy maharádzsának palotája el?tt volt egy kutyája. Éjszaka néhány tiszt lépett be a palotába, és rettenetesen féltek a kutyától. De az nem ugatott. Csendben közelebb merészkedtek és látták, hogy ez egy k?kutya. Ekkor a kutya elt?nt, pusztán a k? maradt.

Amikor kutya volt, a k? nem létezett. Amikor k? volt, a kutya nem létezett.

Még akkor is, ha úgy látod a világot, hogy nincs Brahman, mikor megvalósítod a Brahmant, akkor világ nincs. 

2.     Cukornád történet

 

Egy paraszt vonattal cukornád-kötegeket vitt Kalkuttába, mivel azt gondolta, ott több pénzt kap értük. Howrah-ban jegyellen?r szállt fel a vonatra.

-Kihez tartozik ez a köteg? – kérdezte, de a tulajdonos nem szólt, hogy az övé.

Az ellen?r ekkor az utastársakat is megkérdezte, de senki sem vallotta magáénak a köteg cukornádat. Végül egy kapzsi keresked? megszólalt:

-Ez az én kötegem, uram!

Mire a jegyellen?r így szólt

-Akkor fizessen húsz rúpiát és vigye innen a cukornád kötegét!

A kapzsi keresked?t nyakon csípték, ahogy kimondta, hogy „Ez az enyém!”. A matma, vagy más néven enyémség a szenvedések gyökere. Tüntesd el az én-séget, és az enyémséget és szabad vagy! Els?ként az én-séget, akkor az enyémség is elt?nik.

 

3.     Az Atman mindig ott van

 

Az ambiciózus ifjú, Banerjee nagy vagyonra vágyik. Angliába megy, és beiratkozik egy I.C.S.[1] képzésre. Kerületi elöljáró, vagy bíró lesz bel?le, és vagyont halmoz fel.

Az ifjú Lala vagy Seth n?re vágyik, így imitt-amott válogat. Elvette Usha-t, és így már van n?je.

Ezekben az esetekben a tárgyak az egyénhez képest küls?dlegesek. De az Atma-Sakshatkara[2]-val nem ez a helyzet. Az Atman, vagy Önvaló mindig ott van! Szíved kamráiban lakozik. Legbels?bb elnyert Önvalódban. El kell távolítanod a fátylat, és tudnod kell, hogy te az Atman vagy! Az Önvalót ismerni annyit tesz, mint Önvalóvá válni!

4.     Murkhanandák[3]

 

Egy ostoba szolga felkeresett egy keresked?t, és azt mondta neki

-Ha enni adsz, dolgozni fogok neked.

A keresked? felfogadta, és elküldte olajat vásárolni. Ehhez a szolga egy olyan egyenes falú üveget vitt magával a vásárba, aminek nem volt fogantyúja. Ezt egy kofa meg is töltötte olajjal.  Igen ám, de ezt nehéz volt egyensúlyozni. Ezért a szolga megfordította az üveget, és arra kérte a kofát hogy a maradék olaját öntse az alján lév? mélyedésbe.

-Ez az olaj, amit vettél? – kérdezte csodálkozva a keresked?, ahogy a szolga hazaért.

A szolga ismét megfordította az üveget, és még az alján lév? kis olaj is kifolyt, és szétoszlott a földön.

-Volt olaj az üvegben – mondta a szolga – de mivel nem volt nálam más edény, megfordítottam, hogy az alját megtöltsem a maradék olajjal.

Virócsana, az ászurák[4] királya is ilyen bolond volt. A testet vélte a Legfels?bb Önvalónak. A jóga védanta gyakorlói között is sok ilyen bolond (murkhanana) van.

5.     Alvajárók

 

Az alvajáró tapintásérzéke gyakran megmarad, de átmenetileg elveszti a halló és látó érzékeit. Érzékeit és végtagjait általában tudatalattija kontrollálja olyan mértékben, hogy azok mindennapi, rutin funkciókat képesek elvégezni.

Ismeretes, hogy alvajárók felnyergeltek lovakat és meg is ülték azokat, sok mérföldön át gyalogoltak. Volt olyan, aki hét mérföldet gyalogolt álmában. Egy kaliforniai alvajáró történetesen két mérföldet úszott sodrásirányba egy folyóban, majd miután kimászott a vízb?l, tovább aludt a parton. Egy fiú pedig tizenegy betörést hajtott végre álmában. Mikor a rend?rség kihallgatta, azt mondta, hogy

-Én nem követtem el ezeket a betöréseket. De mindegyikr?l álmodtam.

A Májá bármire képes! Ez egy Májá által létrehozott, csalóka világ. Valósítsd meg a sosem-alvó Brahmant, az Igazságot, és légy szabad!

 

6.     A tizedik hiányzott

 

Egyszer tíz ember kelt át a folyón. Mikor átértek a túlsó partra, létszámellen?rzést tartottak, hogy meggy?z?djenek arról, mindenki épségben átkelt a folyón. Az, aki a számolást végezte, saját magát kihagyta. Így mindannyian azt hitték, hogy egyikük hiányzik, mivel a számoló csak kilencig jutott el, figyelmen kívül hagyva, hogy ? maga a tízedik személy. Saját magán kívül mindenkit megszámol, magát pedig kihagyta, pedig ? volt a tízedik.

Ezért azt gondolta, hogy a tízedik személy nincs is ott, hanem odaveszett. A csalódás (tévedés – a ford.) a tudatlanság eredménye., amit „avarana”, vagy másként „fátyol” névvel illetnek.

A számlálást végz? azt hitte, hogy a tízedik személynek vége van, és keservesen sírni kezdett. Ez is a tudatlanság eredménye, melyet vikshépa[5] néven ismernek.

7.     Az öt elem tulajdonságai

 

A leveg? által keltett hang a „bhuz-bhuz”.

A víz által keltett hang, a „ghaz-ghaz”.

A leveg? által keltett hang a „bhug-bhug”.

A föld által keltett hang a „khat-khat”.

Az éterben egyedül a hang tulajdonsága van jelen.

A leveg?ben a hang és a tapintás tulajdonságai vannak jelen.

A t?zben a hang és a tapintás és a forma tulajdonságai vannak jelen.

A vízben a hang és a tapintás, a forma és az íz tulajdonságai vannak jelen.

A földben mind az öt, azaz a hang, a tapintás, a forma, az íz és a szag tulajdonsága van jelen.

A Brahman különbözik az öt elemt?l. Az öt elem tulajdonságai a Brahmanban nincsenek jelen. Valósítsd meg a Brahmant, és légy szabad!

7.     Védikus bomba

 

Egy fizikai bomba elpusztít egy várost. De a védikus bomba az egoizmus városát pusztítja el, legbelül. A védikus bomba a tudatlanság által okozott illúziót semmisíti meg, és eltünteti a világot.

A fizikai bomba csak korlátozott területet pusztíthat el, míg a védikus bomba az egész univerzumot.

A védikus bomba összetev?i a szenvtelenség, megkülönböztetés, lemondás és törekvés, reflexiók, és a meditáció.

Sivananda azt mondja, hogy gondosan vegyítsd ezen összetev?ket, és ezzel a bombával öld meg az egoizmust.  Lépj be a boldogság királyságába, és emeld magasra a földöntúli béke zászlaját!

8.      Védikus Hírlap, a jó hír!

 

Halljátok a jó hírt Barátaim! Most vasárnaptól megjelenik a tiszteletreméltó Védikus Hírlap hiánypótló, postai küldöncök által terjesztett kiadása az Ananda Kutír gondozásában! Ez majd reményt ad a reményvesztetteknek, er?t a gyengéknek, örömöt a lehangoltaknak!

A feleséged elválhatott t?led, mert most épp nincs pénzed, az apád elhagyhatott, mert éppen nincs kereseted, a barátaid faképnél hagyhattak, mert most éppen a munkanélküli szerepét játszod, járhatsz rongyokban, lehet, hogy nincs mit enned, lehet, hogy tüd?bajban, leprában, vagy bármely gyógyíthatatlan betegségben szenvedsz, de Sivananda akkor is azt mondja:

-Felejtsd el a testet és a múltat! Most a Királyok Királya vagy! Te vagy a halhatatlan, mindig boldog, mindig egészséges és mindentudó lélek! Te vagy az Annamaja Atman[6]! Egy perc, vagy másodperc alatt valósítsd meg, ami születésed jogán megillet téged! Érezd, hogy én vagyok az Urak Ura, a Szatcsidánanda Szvarúpa.

 

9.     Védikus útlevél

 

Ezt nem kell a külügyminisztert?l kérvényezned. Szerelkezz fel a négy eszközzel!

M?veld a kozmikus szeretetet, láss mindent és mindenkit egyenl?nek, ölelj magadhoz és hordozz magadban mindent, és mindenkit, szolgálj és szeress mindenkit, érezd az egységet mindennel, légy alkalmazkodó, toleráns, türelmes, gyakorlod az önuralmat, légy ?szinte és nemes, égjen benned az önzetlen szolgálat vágya, és megkapod a védikus útlevelet, amivel aztán boldogan bóklászhatsz bármerre a tizennégy világban[7].

11.  Védikus fennhatóság

 

Kedves Appundu! Szeretett Ammandzsi!

Ne nézegessétek az újságokban a keres-kínál rovatot! A jöv?ben ne írjatok olyan leveleket, hogy „Értesülvén arról, hogy az Önök irodájában van egy betöltetlen álláshely, nagy alázattal benyújtom jelentkezésemet. Ami a képzettségemet illeti: hatszor felvételiztem az egyetemre, szolgálataimban nagyon elkötelezett vagyok, imádkozom Méltóságos Uram jólétéért, és utódaiért is! Alázatos szolgája, Appundu, Ammandzsi”.

Sivananda azt mondja, hogy

-Ó Appundu! Miért alázkodsz meg egy törékeny ember el?tt? Töröld ez ezt a koldusszegény hozáállást, és légy tisztában alapvet? természeteddel: te a császárok császára vagy, a világ minden vagyona hozzád tartozik! Érezd: és vagyok az Atma Samrat[8], felette állok minden szükségletnek!

12.  Atma bahadurok

 

Az öreg rao bahadurok[9] manapség nyomorúságosan érzik magukat, mivel elvesztették címeiket. De régi emlékeik emelkedett hangulatba hozzák ?ket. Mint ahogyan a cs?bement bankár is talál abban némi élvezetet, hogy átlapozza régi könyvelését, ?k szintúgy némi örömet merítenek abból, hogy régi levél-fejléceiket nézegetik, és a tégi teapartikra gondolnak, ahol az emberek Rao Bahadur Szahib-nak szólították ?ket.

Szegény reo bahadurok! Nyissátok ki szemeiteket! Ne hagyjátok, hamis címek félrevigyenek titeket! Egyszer már teljesen vakok voltatok, és rászedtek benneteket! Az elme fegyelmezésével és az érzékek leigázásával váljatok most már valódi bahadurokká[10], és pihenjetek meg saját szatcsidánanda szvarúpátokban. Dics?ség az „Atma Bahadúroknak”! Az Indiai Uniónak most ilyen Atma Bahadurokra van szüksége. B?velkedjék a világ az ilyen Atma Bahadurokban!

 

13.  U.N.O.[11]

 

Boldogság végtelen oázisa

Végs? nektár oázisa

Végs? Egy, aki késlekedés nélkül szenvedélytelen

Végs? érzékel?, tudatlanságmentes felügyel?

Végs? evilági, újdonságoktól és kívülállástól mentes Brahman

Hamisítatlan, megszámlálhatatlan mindentudás

Befolyásolhatatlan noumenon[12] fels?lélek

Ötvözetlen és zajmentes egység

Ragaszkodásmentesség nem-ez nem-az óceánja

Megváltoztathatatlan nirvána béke-óceán.

Ez a csodálatos jelenség az ország nélküli Niralamba Puri[13]-ban található. Válj ennek tagjává! Ehhez nem szükséges díjakat fizetni, nincs szükség diplomákra sem hozzá, csak a négy V.V.S.M-re.

 

14.  Kérlek, oldd meg ezt a találós-kérdést!

 

„Egyszer eljönnek, majd elmennek. Majd ismét eljönnek, és ismét elmennek, s többé nem jönnek vissza. – Mik ezek?”

Ha nem tudod megoldani ezt a feladványt, megadom neked a választ: a fogak!

Tejfogként jönnek, majd kihullanak, majd csontfogként ismét kin?nek, de mikor megöregszel kihullanak, s többé nem n?nek ki.

Ezzel szemben a Brahman sosem jön és sosem megy. Örökké létezik. Érd el a fognélküli Brahmant meditáció révén, és válj halhatatlanná!

15.  Borbély hiány

 

Risikeshben hatvan borbély van, de éppen most csupán 13. Néhányan esküv?kre mentek, néhányan földjüket szántják, mivel épp mez?gazdasági szezon van.

Így most éppen hiány van borbélyokból, ezért néhányan szakállasak merednek. Néhányan zsilettpengés borotvát használnak.

A hölgyek egyáltalán nem zavartatják magukat, mivel ?ket szakáll nélkül teremtette az Isten.

Guru Nának[14] követ?i szintén boldogok, mivel számukra nem megengedett, hogy levágják hajukat és szakállukat.

De a Végtelenben nincs semmilyen hiány! Nincs hiány ruhában, rizsben, papírban, cukorban, kerozinban … stb.

Az Isten mindig teli (teljes), paripúrna[15] és sampúrna[16]. Szakáll, haj és test nélküli. Ezért valósítsd meg a Brahmant és vált te is teljessé!


[1] Interunicersity Center for Science

[2] Ömnegvalósítás, értsd az Önvaló elérése és megvalóítása.

[3] Bolondok.

[4] Démonok.

[5] Zaklatottság,

[6] A test burkában lakozó Legfels?bb.

[7] A Puranák szerint tizennégy világ létezik, melyek közül hét magasabb (Vyahrti-k bhu, bhuvas, svar, mahas, janas, tapas, satya) és hét alacsonyabb (P?t?la-k: atala, vitala, sutala, rasaataala, talatala, mahaatala, patala, naraka).

[8] A samrat szó szerinti jelentése: uralkodó. Atma Samra = a minden felett uralkodó Atma, lélek.

[9] A rao bahadur szó szerint tiszteletre méltó, bátor herceget jelent. A rao bahadur a britek által indiai uralmuk alatt olyan személyeknek adott kit?ntetés volt, akik nagy szolgálatot tettek.

[10] Hercegekké.

[11] Az eredeti m?ben Isten min?ségeit olyan módon sorolja fel Szvámi Sivanada, hogy azok kezd?bet?i az U.N.O. bet?szót adják ki. Emiatt ez a rész tartalomh?en lefordíthatatlan magyarra. A fenti szöveg tehát szó szerinti fordítást tartalmaz, ami miatt a magyarban nem jön ki egységes betüszó a kezd?betükb?l.

[12] A kanti filozófiából átvett kifejezés, ami olyan dolgot jelöl, ami különbözik a róla érzékek segítségével megalkotható képt?l.

[13] Szó szerint: kezdet/alap nélküli város.

[14] Nának Guru a szikh vallás alapítója, a tíz szikh guru közül az els?.

[15] Tökéletes, teljesen elégedett.

[16] Teljes, egész.