Els? fejezet – Szeszély változatok

Els? fejezet

 

Szeszély-változatok

 

1.      A szaduk[1] szeszélyei

 

Van olyan szadu, aki soha sem ér pénzhez, de saját kincstárnokot akar, aki hordozza a pénzt.

Egy másik nem akar takarót használni, és nagy vairáginak[2] tartja magát, miközben (alváshoz) száraz szalmakupacot szeretne, amibe úgy mászik bele, mint egy horizontális lény, és szalmapárnát használ. Ez is egy másfajta példa egy szadu szeszélyére, hisz a hideg ellen egy kis takaróval is védekezhet, de nagy tjáginak[3] tartja magát, csak azért mert lemondott a takaróról és párnáról.

Pandit[4] Madan Mohan Malavya[5] magával vitt egy szanyjászint[6] Mussorie-ba. Zuhogott az es?. A szanjászin ahhoz volt hozzászokva, hogy szalmaágyon aludjon, ezért szalmát, és csakis szalmát szeretett volna ágynak használni. A bölcs pandit azt mondta

-Nehéz szalmát szerezni, mert ömlik az es?! Kérlek, használd ma ezt a tábori ágyat és ezt a takarót!

-Nem, nem, nem! Én csak füvet akarok! – mondta a szvámi.

Így nagy nehézségek árán kellett szalmát szerezni. Ez is egy szeszély!

Egy másik szadu meztelenül jár az utcán, de néhány takarót azért tart a kutírjában[7].

A vairagjához[8] való ragaszkodás valójában éppen olyan ördögi, mint a rágához[9] való ragaszkodás!

A szaduk szeszélyei leírhatatlanok, különböz?ek, nevetségesek.

Gyakorold a tapast[10] intelligens módon, és légy értelmes szadu, vagy szvámi!

 

2.      A szádakák[11] szeszélyei

 

Néhányan a hajra koncentrálják a szádanájukat; Vannak, akik hamuval kenik be és bearanyozzák hajukat; Néhányan teljesen leborotválják a fejüket; Néhányan rostos gyökérrel, vagy gyékénnyel fonják be, mások hosszúra növesztik; Egyeseknek olyan alakzatba rendezik, mint egy furcsa termés; S mindannyian tökéletes ellen?rzés alatt tartják hajzatukat.

Némelyeknek hosszú szakálluk van. Olajjal kenegetik, és naponta fésülik. Azt hiszik, hogy a szakáll majd jó személyiséggel ajándékozza meg ?ket, jógikusabb és szentségesebb kinézetet kölcsönöz nekik, és minden területen tiszteletet vált ki irányukban. Ez az ? haj-szádanájuk.

Az ilyen emberek elméje haj-g?g vritti[12]-t vállal magára: semmi másra, csak a hajukra koncentrál. Ez az ? céljuk, központjuk és ideáljuk. ?k a testet teszik Brahman[13]-ná, vagy szentté. Magukat és másokat egyaránt becsapják ezzel. A kezeiket mindig a szakállukon (annak közelében, azzal foglalkozva a ford.) tartják. Figyeld meg alaposan, és egyet fogsz érteni velem!

Megint mások ágyékköt?-, vagy ’pelenka-szádanát’ tartanak. Ma ezek a személyek vörösbarna köntöst, vagy narancssárga köpenyt viselnek. Holnap rövid, térd felé ér? ruhát vesznek fel; A következ? nap pedig már csak egy ágyékköt?t vesznek magukra. Az azt követ? napon pedig már anyaszült meztelenül fognak kószálni. Azt hiszik, hogy megvalósították anyagi javaktól mentesség és a tökéletes nem-ragaszkodás avadhuta[14] állapotát. De eközben elméjük eredeti állapotában, vagy még rosszabb helyzetben marad, hiszen egoizmusukat még fokozták is. A tapasznak ezzel a fajtájával tudatlanságuk fátyla csak vastagabb lett. Azt hiszik magukról, hogy ?k már kiváló szádakák.

Most következik a nim[15]-levél és író szadana: Néhányan egy hónapig csak nim levélen élnek. Néhányan tehenek vizeletét isszák. Néhányan elhagyják a sót és a cukrot. Ma írót vesznek magukhoz. Holnap zöldségeken fognak élni, következ? nap pedig földimogyorón, az azt követ? nap pedig sattun[16].

Egyesek maunát[17] tartanak, miközben ’Ha’-t, ’Hu’-t, ’O’-t kiáltanak, s többet beszélnek, mint a világi emberek. A ’Mitha Bashant’, a ’kis hasznos beszélgetést’ m?velik (mauna közbena ford.).

A következ? fajta: a sadana a Himalájában. Néhányan Gangotriban[18] élnek. Néhányan barlangokban laknak, néhányan pedig Uttarakhasiban[19]. Egyesek magányos erd?kben élnek, míg mások a Kailas[20] hegyen, néhányan pedig Mansarowarban[21]. És azt hiszik, megvalósították a Brahmant. De a természetük olyan marad, mint volt, s?t még rosszabb, mivel kisebbfajta tapas abbhiman[22]-t m?velnek. Vitatkozó és arrogáns természetük egyre nyilvánvalóbbá válik, egoizmusuk gránitnál is keményebb. Azt hirdetik magukról, hogy ?k dzsívamukták[23]. A Sivoham és Soham[24] mantrákat ismétlik, mindeközben kis dolgok is felidegesítik, és ’Durvasává[25]’ változtatják ?ket. Ezek a személyek elkezdtek ’ashramokat[26]’ nyitni és ’Dharma Sanghákat[27]’ akarnak végezni azért, hogy lokasangraha[28]-t valósítsanak meg.

Nim levelen élni, meztelenül mászkálni, szakállat növeszteni, az ilyen embereknek ez egész szádanájuk lényege, ami ezekkel véget is ér. Az iróval, a szakállal, az ágyékköt?vel, a barlanggal és Gangotri-val vannak elfoglalva. Az alultápláltságból fakadó veszélyek miatt aztán krónikus betegségeik lesznek, és korai, nem természetes halált halnak. Ezzel elvétik az élet célját. Soha nem gondolnak a Legfels?bbre. Mindez manmukh[29] természetük miatt van. Nem végeztek gurumukh[30] szádanát.

Szakáll növesztése senkit sem tesz jnanivá[31], nim levelek rágcsálása pedig senkit sem tesz jógivá. A só elhagyása nem tudna megnyitni a kundalínit[32]. A só és a cukor nem akadályai a Brahma Jnana[33] elérésének. Az, hogy meztelen, még senkit nem tesz Avadhutává[34].

Tisztítsd meg az elmédet és csökkentsd egoizmusodat nullára! Élj egy Guru[35] irányítása alatt és gyakorold a szádanát! Szolgáld a szegényeket, újítsd meg ászura[36] természetedet!

Ha megeszel bármit, ami véletlenül eléd kerül, az nem jele szentséges mivoltodnak. Légy állhatatos, er?teljes, normális és szabályos! Hagyj fel a különcködéssel (hóbortokkal – a ford.) és a furcsa természettel (azzal, hogy rendszeresen furcsán viselkedsz – a ford.)! Soha ne add fel az önzetlen szolgálatot! Ne ugorj egyb?l az égig! Taszítsd elmédet, és égesd el a vászanákat[37] és az önteltséget! Légy mentálisan csendben, de maradj mégis dinamikus és áraszd mindenhol az isteni illatot!

Hari OM! Sri OM! Siva Om! Ram OM!

3.      A szeszélyek fajtái

 

 

Van olyan szadu, aki harisnyát, turbánt és kabátot visel, de intim részeit fedetlenül hagyja.

Másik csak ágyékköt?ben flangál, de azért tölt?tollat, (újság) címlapot és kártyákat tart magánál. A Kailás hegyen él három hónapig, majd egyik házból a másikba költözik a síkságon kilenc hónapon át.

Egy másik szadu csak tigrisb?rt visel, de azért elmegy a Mararádzsákhoz[38], hogy pénzt gy?jtsön.

Van olyan szadu, aki egy id?ben csak egy ruhadarabot hord. Ha takarót vesz magára, akkor langotiját[39] tanítványának adja át. Ha ágyékköt?t visel, akkor viszont a takaróját adja át.

Néhányan szakállukat tartják nagy tiszteletben: „OM Namo Narayana”[40] (-val köszöntik, így viszonyulnak hozzá – a ford.).

Mások azért növesztenek szakállat, hogy ezáltal jó személyiséget nyerjenek.

Megint mások extrém módon virakták[41], de kávé, délebéd, dohány és bétel[42] nélkül nem tudják összeszedni magukat.

Az általad gyakorolt tapas-nak kell, hogy legyen értelme! A családf?k sokkal értelmesebbek a szaduknál. ?k azonnal képesek beazonosítani saját indítékaikat.

Ha valódi virakta vagy, akkor ne menj le a síkságra! Miért van szükséged tollra, kávéra és újságokra? Miért írsz cikkeket? Ne tarts jegyzeteket az ágyékköt?dben, és ne hagyd, hogy az kormányozzon téged, ami ott van!

Légy igaz, légy ?szinte, légy igazi szadu!


[1] A szadu – más néven szannyási, vairági – a világi életr?l lemondott vallásos aszkéta szerzetes, vagy szent ember. 

[2] Ld. a szadu kifejezés magyarázatát!

[3] A tjági – áldozatot bemutató személy.

[4] A védikus tudományok oktatója, mestere, egy speciális (védikus) tudással rendelkez?, magasan képzett személy.

[5] Pandit Madan Mohan Malavya (1861–1946): híres tanár és politikus, aki jelentés szerepet játszott az indiai függetlenségi mozgalomban. Két alkalommal volt az Indiai Nemzeti Kongresszus elnöke. A tisztelet jeléül Mahamana-nak – olyan személynek, akinek a lehet? legtisztább és legmagasztosabb gondolatai vannak –szólították. Számos más, fontos intézmény mellett ? alapította meg 1916-ban a Banarasi Hindu Egyetemet, ami a mai napig Ázsia legnagyobb, és a világ egyik legnagyobb egyeteme.

[6] Ld. a szadu kifejezés magyarázatát.

[7] Kunyhó.

[8] Lemondás az anyagi világ tárgyairól, örömeir?l és fájdalmairól.

[9] Ragaszkodás, szenvedély.

[10] Bels? megtisztulást szolgáló, önfegyelmez? gyakorlatok összefoglaló megnevezése.

[11] Spirituális törekv?, szádanát végz? személy. A szádana a bels? megtapasztalások és az önmegvalósítás elérése érdekében rendszeresen végzett spirituális gyakorlás.

[12] Elme-módosulat, az elme mintájának a változása.

[13] Abszolút valóság, Isten.

[14] Az advahuta olyan szent, aki túl van az ego-tudatosságon, a dualitáson és a közönséges világi aggályokon és cselekményeken, s nem veszi figyelembe a normál társadalmi etikettet.

[15] Ajurvédikus gyógynövény.

[16] Földimogyoró és gabona keverékéb?l álló liszt.

[17] Némasági fogadalom.

[18] Ez egy hindu zarándokváros a Bhagirathi folyó partján és a Ganges folyó eredetén. A Nagy Himalája tartományban van, 3,100 méter magasan (10 200 láb). A népszer? hindu legenda szerint Ganga istenn? (a Gangesz) itt ereszkedett alá a földre, származott, amikor Shiva Lord felszabadította a hatalmas folyót a hajszálaiból.

[19] Uttarkashi a Bhagirathi folyó partján található, 1158 m tengerszint feletti magasságban. Uttarkashi számos ashramnak és templomnak ad otthont.

[20] A Kajlás-hegy Tibetben a Transzhimalája kiemelked? hegye, 6714 m magas. A hegy csúcsa meglep?en szimmetrikus, piramis formájú, egész évben hó borítja. A Kajlás-hegyt?l északra ered az Indus, keletre a Brahmaputra, nyugatra a Szatledzs, délre a Karnali, a Gangesz mellékfolyója. A Kajlás a buddhisták és hinduk szent hegye.

[21] Szent tó, mely Tibet területén található.

[22] Önbecsülésen, önszereteten alapuló ’tapas’

[23] Még életükben megvilágosodott személyek.

[24] A Soham Sivoham mantra az Önvaló az Úr SHIVA által megtestesített ismeretét és megtapasztalását fejezi ki, azt, hogy mindannyian tiszta tudatosság vagyunk.

[25] Durvasa egy risi (bölcs) volt, aki türelmetlenségér?l volt híres.

[26] Az ashram remeteség, szerzetesi közösség vagy más vallási, visszavonulást szolgáló hely.

[27] Három drágaság, három drágak?, vagy három menedék (szanszkrit: triratna, páli: tiratana) az a három dolog, amiben a buddhisták menedéket vesznek útmutatást remélve. Ezt nevezik a buddhizmusban menedékvételnek. A menedékvétel nem pénzért történik. Mentális elkötelezettséget jelent, amely során az ember teljesen átadja magát a tanításnak (dharma), annak érdekében, hogy a világi lét szenvedéseit?l (dukkha) megszabaduljon. A menedékvétel azt a szándékot fejezi ki, hogy Buddha felébredését kívánja valaki megvalósítani az ? tanításán keresztül.

[28] A világ jóllétének biztosítása.

[29] Olyan személy, aki az elméjét követi, hagyja, hogy az vezesse.

[30] Istenközpontú

[31] A védikus tudás útján járó, a tudás jógáját gyakorló keres?.

[32] A gyökércsakrában összetekeredve lakozó, kígyó formájában ábrázolt spirituális energia.

[33] A Brahmanról (Istenr?l) szóló tudás, ill. az ehhez kapcsolódó jógafolyamat.

[34] Avadhúta Dattatréja: egy nagy indiai szent neve, aki híres tantrikus jógi volt.

[35] Hiteles lelki tanító.

[36] Az ászurák mitológiai lények az indiai szövegekben, akik a hatalomért versengenek a jóindulatbúb dévákkal (más néven surákkal). Az ászurákat az indiai szövegekben olyan er?s emberfeletti félistennekek vagy démonoknak írják le, amelyek jó vagy rossz tulajdonságokkal rendelkeznek. A jó ászurákat Adityasnak hívják, míg a rosszindulatúakat Danavasnak. A legkorábbi védikus szövegek Agni-t (a t?z /fél/istenn?jét), Indrá-t (az a /fél/istenek királyát) és más /fél/isteneket is ászuráknak neveznek, abban az értelemben, hogy ?k “urak” a saját területük, tudásuk és képességeik vonatkozásában. A kés?bbi védikus és poszt-védikus szövegekben a jóindulatú isteneket deváknak hívják, míg a rosszindulatú ászurák versengenek ezekkel a dévákkal, és “az istenek ellenségeiként” vagy démonokként jelennek meg.

[37] Viselkedési hajlam vagy annak karmikus lenyomata, amely befolyásolja egy személy jelenlegi viselkedését.

[38] Uralkodó, szó szerint: nagy király.

[39] Ágyékköt?.

[40] Az egyik leger?teljesebb Visnu mantra, szó szerinti jelentése: „Tiszteletteljes hódolatomat ajánlom az Úr N?r?ya?ának.” N?ra azt jelenti, hogy „víz”, míg az aya?a, hogy „aki fekszik”, tehát a n?r?ya?a jelentése „Aki a vízen fekszik”. Az Úr a világ megteremtése során egy hatalmas kiterjedés? óceán vizén pihen. Az Úrnak ez a formája négy karral rendelkezik. A tanító, és a teremt? el?tti leborulást, és a szívben él? Isten iránti hódolat kifejezését is jelenti (ezért különösen visszatetsz?, a szakáll vonatkozásában említeni.)

[41] Szenvedélyekt?l mentesek.

[42] A bételdió szeleteib?l, a bételbors levéb?l, egyéb délszaki növényi alkatrészekb?l és oltatlan mészb?l készült, erjesztett, rágcsálással fogyasztott forró égövi izgatószer.