Kilencedik fejezet – Tévképzet

 

Kilencedik fejezet

 

Tévképzet

 

1.     Vikalpa[1] vritti[2]

 

A vikalpa vritti Patandáli Maharisi Rádzsa Jógája szerint az ötféle vritti egyike, mely valóban nagy pusztítást végez.

A vikalpa vritti képzel?dés. A májá ezen a vrittin keresztül viszi végbe pusztítását. A félelem, az aggodalom, egyidej?leg létezik ebben a vrittiben.

Pletyka kel lábra arról, hogy a madraszi George Town-ban kolerajárvány van. A Park Town-i ember tévesen képzeli, hogy ? is kolerát fog kapni. Aggódik, s félelme miatt végól kolerás is lesz.

A barátod nem szólt hozzád ahogy hanyatt-homlok elrohant, hogy elérje a vonatot. Erre te azt hiszed, hogy megsért?dött.

Egyszer arról pletykáltak, hogy Londonban felkelés tört ki. Erre tévesen azt képzeled, hogy a fiad, aki épp Londonban tanul, meghalhatott.

Irtsd ki ezeket a vrittiket a vicsára[3] segítségével! Azonosítsd magad a vritti-mentes Brahmannal, és pihenj mindörökké nyugodtan!

 

2.     Egyedül a dzsíva sristhi[4] okozza a fájdalmat

 

Sri Ráma fia Londonban tanult, Sri Krisna fia pedig Edinborough-ban.Egy közös barátjuk Indiába jött és arról számolt be az apáknak, hogy Ráma fia meghalt, miközben történetesen életben volt, és Krisna fia pedig jól van, pedig meghalt.

Ráma keservesen sírt, és fájdalmában mellét verte. Krisna szívb?l örvendezett.

Kis id? múlva Ráma fia hazatért Indiába, Krisna pedig megtudta, hogy fia halott. Keservesen zokogott, és elájult.

Ez mind az elme kreációja! Az elme által teremtett dolgok okoznak fájdalmat! Az Isvari Sistri-ben nincs fájdalom! Ami ebben (Isten teremtésében – a ford.) van, az mind az embert segíti! A szél, a nap, a t?z … stb. boldogságot ad az embernek.

3.     Nyughatatlan csikó-elme

 

Egyszer egy Badshah[5] tízezer rúpiáért vett egy lovat. De ez egy nyughatatlan csikó volt, senki sem volt képes megülni. Fia, Sikhandar apja elé állt, és így szólt:

-Szeretett édesapám, én meg tudom ülni ezt a lovat!

Azzal nyeregbe pattant és a nap felé irányította a lovat, mire az ügetni kezdett. A Badshah teljesen megdöbbent.

-Ó Sikhandar! Hogy voltál képes megülni ezt a lovat? – kérdezte.

-A csikó megijedt a saját árnyékától, ezért elértem, hogy a nap felé fusson. – felelte Sikhandar.

Pontosan ilyen a nyughatatlan csikó-elme is! Ha az Átmán felé fordítod, békés lesz! Fordítsd a Májá felé, ugrálni és táncolni fog.

 

4.     Az álom hatásai

 

Egyszer egy király nyolc órán keresztül azt álmodta, hogy koldus. Álmának hatását még éber állapotban is érezte.

Egy koldus pedig azt álmodta nyolc órán keresztül, hogy ? egy király. Még éber állapotban is érezte álmának hatásait.

A világ hosszú álom, vagy Dérgha Szvápna. Ébredj fel ebb?l az álomból! Az éber állapot, az álmodás, a mély-alvás mind hamis. Érd el a negyedik állapotot, a Turíját ami az egyetlen valóság, ami összeköt?je és tanúja a tudatosság másik három állapotának!   

5.     Az elme olyan, mint egy tölt?toll

 

Egy író sok könyvet megír egy tölt?toll segítségével. A tölt?toll csak egy eszköz az író kezében, és nem gondolhatja azt, hogy

-Én írtam ezeket a könyveket! Tehát minden ezzel kapcsolatos jóváírásnak csakis az én nevemre kell érkeznie!

Az elméd, érzékeid és tested csak eszközök Isten kezében, Isten cselekszik mindent! – Érezz így, és hagyj fel azzal az elképzeléssel, hogy te cselekszel! Felszabadulsz a karma bilincseib?l!


[1] Az elme ingadozása, képzel?dés, kétkedés.

[2] Az elme mintájának változása.

[3] Az Önvaló természetének vizsgálata.

[4] A dzsíva az egyéni lelket, a sistri szó a teremtést jelöli. A szóösszetétel jelentése, tehát az egyéni „lélek általi teremtés”.  Az egész világegyetem Ishvara srishti (Isten általi teremtés). De a dzsíva másodlagos teremt?vé válik, amikor a tárgyakra reagál, mint tapasztalat és élvezet. A dzsíva srishtit vonzódások és viszolygások keltik és er?sítik. A gyémánt Ishvara alkotása, és örökre így marad. De az a varázs, amit az emberi lényekben kelt – hogy ez egy értékes, egzotikus és egyedi drágak? – már a dszíva kreálmánya. Az egyéni lélek a boldogság, a csalódottság vagy a közönyösség érzését kapcsolja a dárgak?höz, de az Ishvara által létrehozott drágaság természete mindeközben ugyanaz marad.

[5] Nagy király.