GURU PÚRNIMA ÜZENET 1948-ból

 

GURU PÚRNIMA ÜZENET

Szvámí Sivánandától, mely 1948-ban íródott. Megjelent a Divine Life Magazinban 1948-ban, és 2018-ban a júliusi számban.

Gurú Púrnima több, mint csupán egy Vjásza Púdzsá[1]. A komoly lelki útkeres? számára speciális üzenettel bír. Ez a nap úgy jön el számára, mint éves emlékeztet? a Titkok Legnagyobb Titkára. Az Isten-megvalósítás Guru Bhaktin[2]és a Guru Széván[3] keresztüli elérésére emlékeztet. Arra szolgál, hogy a törekv? tudatában legyen annak a különleges misztikus Bels? Ösvénynek, amely egy közvetlen út, vagy égi létra a megvalósításhoz. Ez a Guru Széva ösvénye, amelyet olyan halhatatlanok tapostak ki, mint Uttanka[4], Upamanju[5], Aruní[6], Padmápada[7], Jógi Milarépa[8] és mások. Az ortodox szerzetesek ezen a kedvez? napon megkezdik a Brahma Szutrák[9]tanulmányozását, míg a komoly törekv?k ténylegesen megvalósíthatják ezek legvalódibb igazságait, ha határozottan megvetik lábukat a Guru Bhakti misztikus bels? útján, és szilárd meggy?z?déssel a Guru Slóka szerint járnak el:

dhy?nam?la? gurorm?rti? p?j?m?la? guro? padam
mantram?la? gurorv?kya? mok?am?la? guro? k?p? 

A Guru formája a meditáció forrása; A Guru lába az imádat forrása;
a Guru szava a Mantra forrása; a Guru Kegye a felszabadulás forrása.

A mai napon próbáld ki, és ismerd meg a Guru Tattva[10] valódi, bels? jelent?ségét. Az Isten a Gurun keresztül történ? elérésének mélységes misztériumát Indiában fejlesztették ki. A Nagy Isten tökéletes megvalósítása a Guru-Isten imádatán keresztül az az Isteni Titok, melyet csak az olyan ?szinte és komoly lelki törekv?k ismernek ebben a szent országban, mint Szvétakétu[11], Uddálaka[12], Szatjakáma[13], Ékalavja[14]… stb. A földön található területek közül ez, Bháratavarsa[15] földje a legáldottabb. S keblén hordott kincsei között is leginkább áldott az a hatalmas kultúra, amit századok alatt hozott létre. Ennek a kultúrának is a legáldottabb aspektusa a hajdani nagyérdem? fiainak intuitív zsenialitása által kifejtett nagyszer? és fenséges filozófia. E filozófiájának megkoronázó dics?sége az általuk bemutatott gyakorlati szellemi élet, és a megvalósítás páratlan útja. A spirituális élet koronagyémántja pedig a Guru ideája. Ez a guru-tanítvány kapcsolat, és a Guru Széva ideáljának eszméje egyedülálló, amit sehol máshol a földön nem találhatsz meg. Ahogyan Kírtan[16]szádhana[17] a Vaskor, a Kalijúga[18] különleges, az Isten gyors megpillantását célzó szádhanája lett, ugyanúgy itt van az Új Jóga, egy olyan jóga, amely a kétség és szkepticizmus e korára, a büszkeségre és egoizmusra leginkább alkalmas (gyógyír[19]). Ez pedig nem más, mint a Guru Bhakti jóga. Ez a jóga csodálatos. Ereje hatalmas. Hatékonysága a legteljesebb. A Guru Bhakti valódi dics?sége leírhatatlan. Ez a jóga különösképpen e korra való, amely Istent hús-vér formájában jeleníti meg el?tted, még ebben az életben.

A keményen radzsaszikus[20] egó a szádaka[21] ?sellensége. A Guru Bhakti Jóga az arrogancia elpusztításának és az ördögi egó feloldásának legbiztonságosabb és legjobb szádhanája. Csakúgy, mint ahogyan egy bizonyos halálos baktériumot is csak egy bizonyos kémiai fert?tlenít?szer semmisíthet meg, az Avidjá[22] és az Ahankára[23]elpusztításának egyedülálló módja a GuruBhakti jóga. Ez a legnagyobb „Májá[24]-gyilkos” és „egó-gyilkos”. Ezek meglehet?sen er?tlenné válnak, és többé már nem sújtják azt a szerencsés lelket, aki a Guru Bhakti Jóga szellemével telít?dött. Valóban áldott az az ember, aki komolyan veszi ezt a jógát, minden más jógában messzire vezet? sikereket ér majd el. A tökéletesség legkiválóbb gyümölcseit gy?jti össze a karma[25], bhakti[26], a dnyána[27] és a rádzsa[28] jógákban.

Ami alkalmassá tesz erre a jógára, az az ?szinteség, a hit és az engedelmesség egyszer? triója. Légy ?szinte a törekvésedben! Ne légy bizonytalan és ne végezd azt fél szívvel! Majd legyen teljes hited abban, akit Gurudnak választottál! Ne engedd, hogy a kételynek akár csak árnyéka is rád vetüljön! Aztán amikor abszolút hitet ébresztettél iránta magadban tudd, hogy az, amire ? tanít téged, az valójában a messze a legmagasabb jó számodra. Ezért kifejezetten engedelmeskedj szavainak! Bet? szerint kövesd tanításait! Csináld ezt komolyan, és szavamat adom neked arra, hogy eléred a tökéletességet!

Ó felszabadulás és halhatatlanság keres?je! Ha végtelen boldogságra vágysz, azt el?ször is a Guru imádatával készítsd el?! Becsüld és tiszteld ?t egész lényeddel! És mi a legnagyszer?bb útja az ? tiszteletének? A Guru által megtestesített nagyszer? példák h? utánzása és saját életben történ? megvalósítása, az arra való törekvés, hogy feln?jünk az ideálhoz és elérjük a Guru által szeretett elveket. Mindezt nem pusztán az ? dicséretével, vagy imádatával, hanem az arra való vég nélküli törekvéssel, az arra való vállalkozással és az azért való küzdéssel, hogy egész lényünket azon dolgok magvalósításának szenteljük, melyre a tanító feltette az életét.

A Guru lelki megvalósításának gazdagsága még messze van a tanítványétól (felette áll annak), aki ezért minden istenadta képességét a Guru számára kedves ideák megvalósítására fordítja. A tanítvány tudatosságának Guru által befolyásolt átalakítása egyszerre szubjektív és objektív folyamat. Az elme egy tárgyiasult feszültség az univerzális tudatosságban, olyan, mint annak egy fodrozódása. A guru és a tanítvány a tudatosság olyan feszültsége, mely csupán állapota kifinomultságának és kiterjedtségének mértékében tér el a többit?l. Minden magasabb, finomabb és expanzívabb állapot sokkal újszer?bb és befogadóbb, mint az alacsonyabb. A Guru (személye) Brahmanistha[29], aki a Végs? Igazságban gyökerezik. A Guru elméje, mely a legközelebb van a Változatlan Létezés abszolút állapotához, minden képzeletet felülmúló, határtalan er?kkel rendelkezik. A tanítvány Guru általi beavatása egy olyan folyamat, melyben a Guru spirituális tudatosságának rendkívüli erejét ömleszti át a tanítvány elméjének durvább állapotába, ami a sötétség eloszlatásához és a tanítvány megvilágosodásához vezet. A tanítvány spirituális megvilágosodási folyamatának id?tartama egyenesen arányos a tanítvány befogadó képességének és a Guru tudatosság-erejének mértékével. Nincs olyan cselekvés, vagy esemény, mely teljesen szubjektív, vagy teljesen objektív lenne. Az igazság valahol a kett? között van. Az er?feszítés és a kegyelem szubjektív és az objektív er?k, melyek egyidej?leg m?ködnek, és melyek mindegyike a másiktól függ. A küls? és a bels? ugyanazon egységes létez? egymást kiegészít? arcai. Ha csak a szem, vagy csak egy küls? fényl? objektum van (jelen), az semmilyen célt sem szolgál. A két hatás kapcsolódása az, ami a fény észleletét létrehozza. Ha a teljes szubjektivitás lenne a valóság, úgy az egész világ elt?nt volna, mikor az els? személy elérte az önmegvalósítást. Ha pedig a teljes objektivitás lenne a valóság, akkor senki sem érhette volna el a felszabadulást addig, amíg az egész univerzum nem emelkedik a feltétel nélküli Abszolút tudatossági szintjére.

A szubjektív és objektív egyike sem jelent teljes igazságot. A szubjektumnak (alanynak), és az objektumnak (tárgynak) azonos része van az egyén átalakításában. Az egyik a másik másolata. A világ az azt alkotó létez?k gondolatai kollektív totalitásának (teljességének) anyagiasult formája, ennélfogva ha ezek (a világot alkotó létez?k) egyikének elméje feloldódik (megsemmisül), az a többiek gondolatainak átrendezését igényli; a világ fenntartása innent?l a fennmaradó(létez?)k feladata marad. Ennélfogva egy esemény bekövetkezése a bels? és küls?, a Tiszta Létez? szubjektív és objektív er?inek összekeveredése révén következik be. A Guru határtalan tudatossága elárasztja a tanítványban lév? sötét sarkot, aki mindezt az igazság és tisztaság erejének köszönhet?en képes elviselni, és aki mindezt olyan mértékben kapja meg, amilyen mértékben elméjét a Radzsasztól és Tamasztól[30]megtisztult. A Guru magával a Létezéssel azonos, ezért a t?le származó segítséget a gondolkodás képessége felbecsülni sem tudja. Ma kinyilatkoztattam (nektek) azt a becses titkot, mely által minden elérhet?. Most már kezetekben van a kulcs Isten királyságához. A Tökéletességhez vezet? közvetlen ösvény most már el?ttetek áll. Váljatok a Guru Bhakti megtestesüléseivé! Hitetek és szeretetetek révén vonjátok magatokhoz b?séges kegyelmét! Emlékezzetek arra, hogy „Móksa múlam Guróh kripa[31]”! Nincs semmi, amit ez nem érhetne el számotokra. Lássátok az egész teremtést úgy, mint a Guru manifesztációját (megnyilvánulását). A valóságban a Guru áthatja az egész Univerzumot. Éljetek a Guru Gítá[32], e halhatatlan m? szellemében! Tanulmányozzátok a Guru Gítát kihagyás nélkül! Szívjátok magatokban nagyszer? tanításait, és utánozzátok eszméit! Itatódjatok át a Guru iránti szeretettel és Guru Szévával! Törekedjetek szüntelen és kövessétek tanításainak fonalát!

Legyen veletek a Belül Lakozó, a Legfels?bb Lény, világítson meg benneteket a Guruk Guruja! Legyen veletek a Szatguru[33] kegyelme a legmagasabb Megvalósításban! Érjétek el a tökéletességet még ebben az életben!

Szvámí Sivánanda


[1] A Vjásza Púdzsá egy különös tisztet adás (púdzsá) felajánlása minden évben a lelki tanítónak (általában a születésnapján), aki képviseli olyan tudást ad át, mint Vjásza, a nagy tanító.

[2] A Guru iránti szeretet és odaadás.

[3] A Guru szolgálata, és ezen keresztül Isten szolgálata.

[4] Egy risi (szent) volt, aki a Máru sivatagban élt. Uttanka egyike azon kevés személyeknek, akik látják a Krisna Visvarupáját (isteni alakját). Krisna egyszer megáldotta Uttankát, amit?l szomjúsága elmúlt, amikor csak Krisnára gondolt. Ett?l kezdve a sivatagban zuhanó ritka felh?ket Uttanka felh?inek nevezték.

[5] Egy nagy risi, aki az Úr Siva híve volt.

[6] Híres védikus tanító, Áruni néhány évszázaddal élt a Buddha el?tt élt. Árunit az egyik els? filozófusként tartják számon az írott történelemben.

[7] Híres. a kr.u. VIII. században élt filozófus, Sankarácsárja követ?je, az általa alapított egyik matha (kolostor) vezet?je.

[8]  A tantrikus tibeti buddhizmus egyik legfontosabb alakja, akit a buddhizmus egyik legnagyobb szentjeként tartanak nyilván.

[9] Az upanisadokban, Brahmanról, a végs? valóságról kifejtett tant 55 szútrában (aforizmában) rendszerez? ?si indiai m?.

[10] A Guru Tattva a guru lényege vagy az isteni elv. A kifejezés szanszkrit, guru, „tanár” vagy „mester”, és tattva,„alapelv”, „lényeg”, „valóság” vagy „igazság” jelentése. Így a guru tattva a tudatosság vagy a magasabb tudás alapja.

[11] Az Upanisádok egyik szerepl?je. ? volt a bölcs Uddalaka fia, az Áruni szent unokája. ? képviseli a tudás keres?jét. Az Upanisadok leírják Szvétakétu útját a tudatlanságtól a saját maga és a végs? igazság (szat) megismeréségig.

[12] Áruni másik neve (ld. 6. lábjegyzet)

[13] Egy fiú, aki kés?bb egy védikus szentté válik. A Cshandógja Upanisádban szerepel.

[14] A Mahábhárata eposz egy szerepl?je. (A Nisadha Királyság fiatal fejedelme.)

[15] Bhárata földje = India.

[16] Isten neveinek áhítattal és átéléssel való éneklése.

[17] Tudatosan és rendszeresen végzett spirituális tevékenység. Megtalálható a hindu, buddhista, dzsain és a szikh hagyományokban éppúgy, a lelki célok elérése érdekében. A megszabadulás elérésének és a spirituális er?k megszerzésének útja. A szádhana célja a testben meglév? férfi-n?i polaritás egyesítése vagy az egyéni lélek (átman) és a legmagasabb rend? valóság (paramátman) egybeolvasztása

[18]  A “Vaskor”. A hindu kronológia négy világkorszakának, azaz jugáknak (Szatjajuga, Tréta-juga, Dváparajuga, Kali-juga) egyike. Nevének jelentése a „démon (Kali) korszaka”. Id?tartama 432 000 emberi év (1200 istenév) a hajnalokkal és az alkonyattal együtt (100-100 istenév). A tradicionális hindu szentírások szerint a történelem ciklikus jelleg?, különböz? korszakok hatalmas, ismétl?d? sorozata. Minden korszakra sajátos tulajdonságok jellemz?k. A világkorszakok isteni tudatállapotok kivetüléseinek is tekinthet?k, mindegyik korszakban azonos mentalitású emberek születnek, akiknek feladatai, erényei, kötelességei csaknem azonosak, és hasonló módon felelnek meg a vallás (dharma) által támasztott követelményeknek. A négy korszak id?rendben követi egymást, mindegyik korszak erkölcsileg alacsonyabb rend? értéket képvisel, mint az el?z?. A Kali-juga korszaka az utolsó, és legromlottabb, amit a védikus írások szerint a lelki sötétség, az er?szak és képmutatás jellemez. Az id?szak végén általános kataklizma zajlik le, melynek során Visnu utolsó avatárájaKalki elpusztítja a világot, és kezdetét veszi egy újabb ciklus a Szatjajugával.

[19] Az zárójelben szerepl? szavak a fordító megértést segít? kiegészítései, melyek a szó szerinti fordításban nem szerepelnének.

[20] A radzsasz a három guna (min?ség, köt?er?) egyike. A hindu felfogás három min?ségi változatot ismer, s ezeket gunáknak nevezi. A guna jelentése többnyire: min?ség, sajátosság, tulajdonság, erény, érdem. Legmegfelel?bb talán, ha min?ségi sajátosságnak fordítjuk.

A három guna a következ?:

  • szattva (??????): az egyensúly, kiegyenlítés, a rend, tisztaság, világosság, nyugalom, könny?ség, jóság sajátossága
  • radzsasz (????): a mozgás, er?kifejtés, lendület, nyughatatlanság, szenvedélyesség sajátossága
  • tamasz (????): a nehézség, sötétség, mozdulatlanság, tompultság, tehetetlenség, tudatlanság sajátossága

[21] Lelki gyakorlatos életet él? törekv?.

[22] Nem tudás.

[23] „Énképz?”, vagy egó.

[24] Illúzió.

[25] Karma jóga = az önzetlen cselekvés jógája.

[26] Bhakti jóga = az Isten iránti szeretet és odaadás jógája.

[27] Dnyána jóga = a(z Istenr?l való) tudás jógája

[28] Rádzsa jóga = az el?z? három jógát ötvöz? jógaút.

[29] Olyan tanító, aki „felszívódott” (feloldódott) a Brahman (Isten) szemléségében.

[30] Ld.a 20. lábjegyzetet.

[31] „a Guru kegyelme a felszabadulás gyökere”

[32] A bölcs Vjászának tulajdonított szentírás. A Guru Gítá Úr Siva és a felesége, a Párvatí közötti beszélgetést írja le,  az Út a Gururól és a felszabadulásról tanítja feleségét.

[33] Olyan tanító (guru), aki megvilágosodott risi vagy szent, és akinek az életcélja az, hogy a tanítványokat a spirituális úton vezesse, amelynek összegzése az Én megvalósítása, Isten elérése.