Szvámí Sivánanda – Újjászületés

Újjászületés

 

Az újjászületés oka az elme

S a sok hajlam, mi rejtve lapul benne.

Gondolj bármit, s elmédben benyomás rögzül,

S e magból új gondolat fája zöldül.

S e benyomások összeforrnak egyre

Hajlamot szülve, téged terelve.

Ahogy gondolkodsz, olyanná leszel

Új születést is gondolattal veszel:

Felemel a Szattva,

Radzsasz, mi tart középen,

A Tamasz pedig leránt egészen

S gonosz min?ségekkel borít,

Mind gondolataid szerint!

Az elme az oka egyaránt,

Ha szabadít, vagy rabságba visszaránt.

Kötelekkel pányváz a tisztátalan elme

S csak a tiszta szabadít felemelve.

Ha eléred az Igazságot

S megismered saját Önvalód

Újabb születésre nem lesz többé ok,

Hisz nincs gondolat, mi visszarántson e börtönbe

S a Szamszkárák sem hajtanak ki pörkölve.

Újjászületned nem kell soha már,

Tökéletességedben nem lesz többé határ!

Élvezed a Legfels?bb Békét,

Hordod a halhatatlanság ékét.

S ez mind így igaz!

Ha csak egy születésünk lenne,

A gonosztev? örök pokolra menne

S megjavulására nem volna mód.

Ez nem lenne méltányos,

S nem tükrözné a valót!

Mily fennkölt a Védanta filozófia:

A legutolsó b?nös is keblére ölelt fia!

 „Te tiszta lélek vagy, Barátom,

Kit b?n el nem érhet

Szerezd vissza hát veszett isteniséged!

A b?n semmi, csak egy hiba

Mit elpusztít emberfia

Amíg szempillája rebben.

Légy merész és vidám,

Ne keseregj a hibán,

Hanem állj talpra, “Uttishthata, Jagrata[1]”!

„Még a legrosszabb b?nös is bizonyulhat jónak igazán,

A b?nök óceánján átkelhet a bölcsesség tutaján.”

Így szól a Gíta[2]. Mond Barátom, Te hogyan látod ezt?!?

Hogy magyarázod a csodagyereket

Ki m?vészin zongoráz, bölcsen tanít

Megoldja számtani problémák tucatjait?

Mit gondolsz a gyermekr?,l ki el?z? életér?l regél,

Kinek útja sietve a jógivá váláshoz vezet?

Az újjászületés bizonyítékai ezek!

Buddha is csak utolsó születésében lett Buddha,

Múlt élet-tapasztalatait maga mögött tudva.

Kit a zene úgy vonz, mint méhet a nektár

Számos életében tapasztalta ezt már.

Zene-barázdáját mélyítette életeken át

Míg csak ki nem kerekedett a hajlam egészen

Mi a zene mesterévé tette egy születésben.

S minden m?vészetben így megy ez!

Ki tanítja anyatejet szopni a csöpp babát,

Vagy vízen úszni a kiskacsát?   

A sok szamszkára mindezek oka,

El?z? éltekb?l hajlam-tendencia.

Egy élet ideje ahhoz bíz túl szerény

Hogy kihajtson bel?le bármely igaz erény.   

Fejl?dni nem lehet csakis fokról-fokra

S csak a szenteknél virít az összes erény csokra.

A szentek, s géniuszok léte a bizonyságtevés,

Hogy igenis létezik újjászületés!

 


[1] A „Kelj fel, ébredj és állj meg addig, amíg a cél nem érkezik!” szlogen kezd? szavai. Ezt a 19. század végén Swami Vivekananda tette közismertté a Katha Upanishad alapján annek érdekében, hogy a világ kilépjen hipnotizált lelkiállapotából.

[2] Bhagavad Gíta.


Az eredeti vers angolul: 

REBIRTH

Rebirth is due to mind

And to the tendencies of the mind.

You think: and an impression is left in the mind, This impression is the seed of thought,

The impressions coalesce together And make tendency or tendencies. As you think,

So you become. You take birth According to your thoughts.

Sattva rises upwards Rajas is in the middle, Tamas goes downwards

Enveloped in evil qualities. Mind is the cause

Of man’s bondage and liberation; An impure mind binds,

A pure mind liberates. When you realise the Truth,

When you know your own Self,

The cause for future births is removed,

The thoughts are killed, the Samskaras are burnt. You are free from rebirth,

You attain Perfection,

You enjoy Supreme Peace,

You become Immortal—this is the Truth. If there is only one birth,

If the evil-doer is thrown into eternal fire, There is no scope for his betterment;— This cannot be accepted.

This is not reasonable too,

The Vedanta embraces even the worst sinner: How sublime is this philosophy!

It proclaims to him: Friend! Thou art pure Soul, Sin cannot touch thee, Regain your lost divinity, Sin is nothing.

Sin is a mistake only;

You can destroy sins in the twinkling of an eye, Be bold, be cheerful,

Stand up, wake up, “Uttishthata, Jagrata”.

The Gita says: “Even the worst sinner Can become righteous, can cross sins By the raft of wisdom.”

 

How do you account, friend!

There is the existence of boy geniuses, A child plays on the piano,

A child delivers lectures,

A boy solves great mathematical problems. A child narrates his previous life,

One becomes a full-blown Yogi,

This proves that there is rebirth:

Buddha gained experiences in several births. He became Buddha only in his last birth.

He who has a taste for music, Gains experiences in several births,

And becomes a master of music in one birth, He cuts grooves for music in each birth, Slowly develops tendency and aptitude,

And becomes an expert musician in one birth; So is the case with every Art.

The baby sucks, the young duck swims, Who taught this? They are

The Samskaras or the tendencies of previous births. In one birth all virtues cannot be developed.

By gradual evolution only, one can be cultivated. Saints possess excellence in all virtues,

The existence of saints and adepts Indicates that there is rebirth.