Hetedik fejezet
Spirituális prédikációk
1. Khoon kharab hogaya[1]
Mikor forr a vére, a fiatal férfi ugrál, táncol, bajszát pödri és megtagadja Istent:
-Én tettem ezt! Én mindent tudok! – mondja – Mindenkinél nagyobb vagyok! Bármit megtehetek! – és iszik, szerencsejátékot játszik, csínytevéseket hajt végre, és mindenféle betegségeket szed össze. Majd orvoshoz megy, és így szól:
-Dokktor Szahib, khoon kharab hogaya! – majd 606 és 914 darab injekciót kap.
Bezzeg, most nem olyan nagy a szája! Támolyogva totyog, arcát elrejti szégyenében, szomorúan vonszolja magát a létezésben.
Ó ember! Mikor forr a véred, gondolj Istenre, légy jó és tégy jót! Járd a tisztesség ösvényét, közeledj a szentekhez, és kövesd iránymutatásukat! Így arathatod le a békét!
2. Feleséged megözvegyült
Egyszer egy ember kiment a vasútállomásra, hogy fogadja egy rég nem látott barátját. A barát a találkozáskor érdekl?dött arról, hogy minden barátja és rokona jól van-e.
A férfi így felelt:
-Igen mind jól vannak! Csak egy egyetlen szomorú hír van: a feleséged a közelmúltban megözvegyült.
Mivel a barát igen egyszer? és naiv ember volt, keser?en zokogni kezdett, és mellét verte bánatában. Mire a férfi így szólt barátjához:
-Ne légy bolond, Ráma! Hogy özvegyülhetett volna meg a feleséged, ha te életben vagy?!? – mire a barát lassan összeszedte magát.
Ilyen a szavak és azok megfogalmazása által okozott megtévesztés!
Az ember úgy tekint romlandó testére, mint a hallhatatlan lélekre és mindenféle ’enyém-ségeket’, és zokog a moha[2] miatt. Egy könyörületes szent ezért így vigasztalja, és látja el útmutatással:
-Ó ember! Te nem ez a halandó test vagy! Te lényegében Szatcsidánanda Szvarúpa[3] vagy! Ébredj fel a tudatlanság álmából! Tat Twam Asi[4] – Te AZ vagy!
S így az ember spirituális er?höz jut, meditál és eléri az önmegvalósítást.
3. Els?ként magadnak prédikálj!
A pulpituson egy aszott tudós áll, és hangzatos leckéket ad. De ? maga eközben egy spirituális cs?dtömeg. De tudja, hogy hogyan fecsegjen és csacsogjon, s hogyan hozza izgalomba és tegye bolonddá a hiszékenyeket és tudatlanokat. Éjszaka bemagolt néhány passzust és kifejezést, s reggel ezeket böfögi vissza. Céltalanul dobálózik ezekkel és nagyon emelkedettnek érzi magát, mivel jól megtapsolják.
Ó tudós, ó el?adó, ó prédikátor! El?ször magadnak prédikálj, és tarts el?adást! Van valódi tudásod, amit a hallgatóságnak átadhatsz? Van egyáltalán er?d, hogy másokat felemelj? Ne ess a ’vak vezet világtalant’ hibájába! Ezzel te és a hallgatóságod is mélységes szakadékba zuhantok!
4. A legnagyobb zsugori
A manaszikus púdzsában[5], vagy mentális imádságban bármit felajánlhatsz az Úrnak. Felajánlhatod a világ összes édességét, az univerzum összes gyümölcsét, a világ valamennyi bányájának összes aranyát és rubintját, az összes létez? ruhát ezen a világon.
Egyszer egy hív? mentális (szellemi – a ford.) imádata közben csupán egy kis száraz útifüvet, és agy kiskanál zöld gram-ot ajánlott fel. Hát nem ? a legnagyobb fösvény? Ha ennyire zsugori még az Úrnak tett szellemi felajánlásban is, akkor hogy várhatna bárki is egy marék rizst is az ilyen embert?l? Még egy csipetnyi sót sem fog adni senkinek! Mikor eszik, nem fogja elhessegetni a varjakat sem, nehogy néhány szem rizs a földre potyogjon és nehogy varjak megkaparinthassák azt.
Az ilyen fösvény teher ezen a földön.
Ó ember! Fejlessz ki nagylelk? szívet! Adj, adj, és mindig csak adj! Ez a jólét titka! Az Úr egész gazdagságát örökölni fogod! Mindig teli (jóllakott, mindennel ellátott – a ford.) leszel! Dhana[6] Laksmi[7], Dhanya[8] Lakshmi[9] mindig benned lakozik majd!
5. A hotelek dics?sége! 30 rúpia/nap
A mussoorie-i Savoy hotalben egy napi szállásért 14 rúpiát kell fizetni. A bmombay-i Imperial Hotelben napi 25 rúpiát, a Taj Mahal Hotelben pedig 30-at kell fizetni. Ha szalont is akarsz a szobádhoz, akkor már napi 80 rúpia az ár. Mindenféle kényelemben részesülsz: lesz hideg és meleg folyóvíz … stb. Az étkezések alatt táncban és zenében gyönyörködhetsz. Ez valóban nagyszer? és csodálatos!
Mindenféle anyagot használnak, hogy érzékeidet a végletekig felizgassák, hogy teljesen megfeledkezz Istenr?l.
A férfiak és n?k között szépségversenyt rendeznek, amin szavazni lehet, s melyet egy gazdag ember elnököl. A n?k a legjókép?bb férfira szavaznak, és ?k is díjakat – pl. gyémánt nyakéket – nyernek.
Aztán ott van a vacsora, tánc és ivászat. Az els? díjat elnyer? hölgyet a gazdag ember vacsorázni hívja. Aztán ez a hölgy pórul is jár …
A hotelek a maya játékának központjai, ahol mindenféle kísértés megtalálható!
Ó férfiak és n?k, kik erkölcstelenül dorbézoltok, és él?sdi férgekké váltok! Miért nem dzspáztok, meditáltok, vagy vagykoroljátok a vicsárát[10]?!? Szerezzétek vissza elveszett isteni mivoltotokat! Legyetek jámborak, istenfél?ek és vallásosak! Még mindannyitok számára van remény! Érjétek el a halhatatlan boldogságot öntisztulás, önuralom, és meditáció által!
6. Szegény ügyvédek!
Az ügyvédek naponta dzspáznak mikor azt hajtogatják, hogy „Tiszteletre méltó uram!”,„Tekintetes bíró uram!”, vagy „Nagyúr!”.
Mikor prebeszédet tartanak egy rend?rbíró vagy bíró el?tt, akkor „tiszteletre méltó uram”-nak szólítják ?t. Mikor egy kerületi bíró el?tt beszélnek, akkor „bíró úrnak”, mikor egy legfels?bb bírósági bíró el?tt beszélnek, akkor „nagyuramnak” szólítják ?t.
Ha naponta ilyen módon szólítanák meg a szívük bels? zugaiban lakozó Urat mostanra már kiemelked? hív?k lennének.
Ó ügyvédek, kik bend?tök kedvéért lejtitek táncotokat a bíróságokon! Táncoljatok és énekeljetek kirtant[11] az Úrnak! Így halhatatlan kenyeret kaptok, ami mentessé tesz titeket az éhségt?l és a haláltól!
7. A hozományok rendszere
Ennek azonnal el kell t?nnie!
Az ifjú így ijesztgeti apósát:
-Hazaküldöm hozzád a leányodat, mivel nem adtál vele megfelel? hozományt! Nem adtál ezüst edényeket, pénzt az angliai tanulmányokra, nem adtál selyemruhákat és értékes karórát! – majd visszaküldi feleségét az apósához.
Ha valakinek, mint Mr. Rao-nak 12 lánya van, az biztosan gyorsan tönkremegy.
A házasság jó üzletté változott, többé már nem szentség.
Ó ember! Gyakorold a langot bandhát[12] és a kowpeen mudrát[13] és elméd békés lesz!
8. Egy fukar milliomos története
A New jersey beli 75 éves Joseph Bowling 2-11-0 rúpia érték? ételt fogyasztott naponta. Belehalt az éhezésbe úgy, hogy 16-17000 rúpia volt a bankszámláján. 25 évet dolgozott egy jövedelemadó-részlegen. Ruhái rongyosak és szennyesek voltak. Egy olyan szobában lakott, amit napi 1,5 dollárért bérelt. Naponta csak egyszer evett, nem beszélt senkivel. Végül kórházban halt meg, alultápláltságban.
Hogy milyen gazda is volt valójában, azt bátyja fedezte fel, miután Bowlingot koldusként eltemették.
Ez minden zsugori végzete!
Ó fösvények! Használjátok jól a pénzeteket! Építsetek kórházakat, szanszkrit iskolákat, jóga ashramokat, árvaházakat, nyilvános könyvtárakat, kutatóintézeteket és egyetemeket és érdemes (érdemekkel teli – a ford.) cselekedeteitek révén lépjetek be a végtelen boldogság királyságába!
9. Két fösvény története
Az egyik fösvény, Ráma kenyeret evett, amit egy picit ghi[14]-be mártott. A másik zsugori felakasztotta a ghu-vel teli dobozt egy szegre, nézte, és úgy ette a kenyeret.
Ráma azt gondolta, hogy Krisna okosabb nála, mert az ? ghi-jéb?l semmi sem fogyott, így ? is Krisna példáját követte.
Most jön két majom és felkapja, majd élvezettel elmajszolja Ráma és Krisna ghi-jét.
Ilyen a fösvények végzete. Fiaik gyorsan elpazarolják a pénzt.
A kapzsiság nagy átok. Sok zsugori valójában igen nyomorult. Sem ezen, sem a másvilágon nem érzik jól magukat.
Ó zsugoriak! Fordítsátok pénzeteket jótékonyságra és gy?jtsetek érdemeket most! A jótékonyság megtisztítja és kiterjeszti a szívet, és elvezet az Isten-megvalósításhoz! Ne tartogassátok a dolgokat és ne járjatok rongyokban! Táplálkozzatok és öltözzetek jól!
10. Jagulee chas, bapulee chas
Gujrati[15]-ban a az irót hívják chas-nak. Ez egy hindusztáni[16] ’matta[17]’.
Háromféle chas létezik: a jagulee chas, a bapulee chas és az apulee chas. A jagulee chas egy egyszer? és felettébb híg író. Ezt az idegeneknek, szolgáknak és más embereknek adják.
A bapulee chas némileg s?r?. Ezt az id?s édesapák, a család fiúgyermekei, a barátok és távoli rokonok kapják.
Az apulee chas a legjobb min?ség? iró, olyan, mint az aludttej, és vajat is tartalmaz. Ezt a ház ura, a tulajdonos, vagy a legkedvesebb gyermek issza.
Ehhez hasonlóan az ember a szolgáknak és másoknak gyengébb min?ség? teát ad, kissé jobb teát és gyümölcsöket szolgál fel barátainak, és a legjobb teát magának tartja meg, amit csukott ajtók mögött fogyaszt el.
Ez az önzés és a középszer?ség színjátéka! Ember, ez lealacsonyít téged!
Add a legjobb dolgokat másoknak, a szolgáknak, utcasepr?knek! Bánj úgy másokkal, mint önmagaddal! Szeresd úgy szomszédodat, mint tenmagadat! Ez ad neked halhatatlan boldogságot!
11. Zúzd szét ezt az egót!
Egyszer egy tanárember jött el hozzám és így szólt:
-Ráma Prasad, baranaszi kerületi bíró a nagybátyám apósának unokatestvére. Sri Biharilal meeruti[18] kerületi biztos a nagyapám unokaöccsének veje. Krisna Lal, az oktatási miniszter az apám unokaöccse id?sebbik bátyának a fia.
Erre mondja a tamil közmondás, hogy „Achanaku peechan mathinike udapranthan[19].”
Ezen a világon az ember nagyon el?kel? úriembernek akar mutatkozni, ezért kapcsolatba hozza saját személyét olyan nagyon-nagyon magas rangú tisztvisel?kkel, akiket nem is ismer, mivel az a vágya, hogy a többiek nagy embernek tartsák és tiszteljék ?t. Ez az egó m?ködése.
Ó ember! Az ilyen magas kapcsolat egy pitét sem ér! Mégis milyen módon tud(na) segíteni neked a Végtelen legfels?bb békéjének elérésében? Állj saját lábadra, s hagyd ragyogni veled született erényeidet! Élj példamutató isteni életet, s az egész világ magasztalni fog!
12. A világ legmagasabb embere
Taluks egy 8 láb 3 incs[20] magas fiatalember, aki nemrég érkezett egy Rangúntól 40 mérföldre található, Pegu nev? faluba. A fiatalember Karena állam szülötte, és a Padaung rassz-hoz[21] tartozik.
A holland Jen van Albert – akit Mr. Ramsey Maconald kapott lencsevégre 1924-ben – 9 láb és 3,5 incs[22] magas. Reggelire 3 bödön zabkását, négy lazacot, egy font[23] sült szalonnát, valamint 12 zsemlét eszik meg, amit 8 csésze kávéval öblít le.
A 8 láb 7 incs[24] magas Patric Colter pipáját az utcai gázlámpákkal gyújtotta meg.
Az orosz Madhnov, akit 1905-ben mutattak be Londonban 9 láb 3 incs[25] magas volt.
A magas termet valóban gyönyör?, de a túl nagy testmagasság rémiszt? és kísérteties. A maja rejtélyes és irreális! Akár 50 láb[26] magas testalkatot is létrehozhat.
Ó törpék! Növeljétek magasságotokat a Tadasan[27] és egyebek gyakorlásával! Vegyétek végig a ’Hogyan n?jünk magasra?’ cím? cikket a ’The Divine Life’[28] magazinban.
13. Az a holnap sosem jön el!
Az ember mindig elégedetlen. Még akkor is azt mondja, ha egy kit?n? ételt szolgálnak fel számra, hogy
-Minden rendben volt, csak hiányzott a savanyú uborka!
Ha meg van savanyú uborka, akkor így szól:
-Nem volt pappad[29]!
-Hozzálázok az imához és meditációhoz – mondja -, ha majd kerületi bíró leszek! – Mikor pedig kinevezik kerületi bírónak azt mondja
-Elkezdem a szádanát, ha majd legfels?bb bírósági bíró leszek! – vagy, így szól –Akkor biztosan elkezdek meditálni, amikor a fiam élete egyenesbe jön, mikor a fiatalabbik leányom férjhez megy! – majd elhalálozik kétoldali tüd?gyulladásban anélkül, hogy bármit tett volna.
Ó ember! Ne várj a hullámok lecsendesedésére ahhoz, hogy fürödhess a tengerben! Tüstént ugorj bele, s hagyd, hogy a hullámok átcsapjanak a fejed fölött! Az elme be fog csapni téged! Bármilyenek is a körülmények, kezdd el a szádanát most, és érd el gyorsan az önmegvalósítást! Az a holnap (amire vársz – a ford.) sosem jön el! A ’holnap’ bizony már sokakat rászedett!
14. Virágzó Amerika
Az USA-ban 5,400,000 család van. Minden második legalább egy acre[30] földet birtokol, minden tizenhetedik pedig kett?t, vagy többet. Hetvenhét százalékuk évi 30 Fontnál magasabb többletjövedelmet ér el. Negyvenöt százalékuk saját házzal vagy farmmal rendelkezik.
Eközben pedig ott a spirituális cs?d! Az amerikaiak mindenféle legfels?bb spirituális gazdagságot nélkülöznek, ezért mindig nyugtalanok.
Ó Amerika! Gyakorolt a tjágá[31]-t, a vivékát[32], a vairagját[33], a meditációt, és valósítsd meg az Örökkévaló legfels?bb békéjét!
15. Ph.D.
Azt jelenti, hogy a Bölcsészettudomány Doktora. Az ilyen cím visel?jét az emberek doktornak szólítják. Sokan azt hiszik, hogy az orvostudomány doktora. Régebben csak az orvosdoktort szólították doktornak, manapság mindenki doktor. A D. Sc.[34] szintén doktor. Egy kémiából diplomázó szintén Ph. D., csakúgy, mint a botanikából graduáló.
Ez értelmetlen és félrevezet?! Ez egy illúzióval kevert illúzió. Ez egy tévedés a tévedésen belül. Ez maja a maján belül. Az emberek ezeket az értelmetlen címeket hajszolják. Ph.D fejléces levélpapírokat nyomtatnak, és ha nem Doktor Szahib-nak szólítják ?ket, bosszúsak, idegesek és izgatottak lesznek.
-Nem tudja, hogy én ki vagyok? – kérdezik.
Ó tudatlan ember! Ne szaladj értéktelen, homályos játékok után! Ne keverd össze az üvegcserepet a gyémánttal! A lényeget, vagy szubsztanciát vedd magadhoz! Áss mélyre, és hozd felszínre az ’Atmikus[35] gyémántot’! Légy az Istenség valós doktora, vagy légy szent! És légy örökre boldog!
16. Indiai felvonulás
Az ’indiai felvonulásban’ nincs lelki esszencia. Ebben nincs benne India spirituális menete. Itt van viszont minden más felvonulás:
a táncos menet,
a Bharatanatya[36] felvonulás,
a billiárd felvonulás,
a lovas menet,
a csók felvonulás,
a cukoripari felvonulás,
a munka ünnepe felvonulás,
a katonai és légiparádé,
az ’Indiai tea a világ körül’ felvonulás.
Ami valóban szükséges lenne, ami tényleg lényeges, az viszont nincs ott. Minden más, ami árnyék, az ott van.
Az ember nem akar fels?bb, boldogságos vastu[37]-t. Az árnyak után rohan, és elpusztul. Sorsa szánalomra méltó, s?t mi több, valójában siralmas!
Ó india felvonulás, vedd be a szenteket, filozófusokat és az ashramokat is!
17. A világ témái
Ó, micsoda nagyszer? élvezet! Nagytisztelet? Sri Khedkar-t fiúval áldotta meg a sors. Maharadzs Ram Sing feleségül vette Swarnalanthát. Tekintetes Andakar jelenleg a miniszterelnök.
Ó min? bánat! Mr. Robertson elvált Elizabeth-t?l. Bhushan Kumari-t elrabolták. Radzs Kumár egyetlen fia tegnap meghalt.
Micsoda szörny? jelenet! Tegnap éjjel leégett száz ház. Háromszáz embert leszúrtak. A vasútállomásra ötven bombát dobtak. Lucknow-ban földrengés volt, Amszterdamban pedig ciklon tombolt. A tej nagyon drága Badri-ban, az alma nagyon-nagyon olcsó Srinagar-ban. A shambar jó, a rasagulla ízletes, az édes puding nagyszer?, a golkoppa étvágygerjeszt?.
Ó ember! Hagyj fel a fecsegéssel és beszélj a Brahmanról, az Örök Boldogságról, szárnyalj magasan és érd el a Végtelent tisztasággal és meditációval!
18. Háromféle tanítvány
?k a ’Pút’, a „Supút” és a ’Kapút’.
A pút olyan tanítvány, aki a gondját viseli a Guru ashramjának, és pontosan végzi feladatait.
A spút olyan tanítvány, aki szépen fejl?dik az ashramon belül, és még nagyobb hírnevet szerez a Gurunak.
A kapút olyan tanítvány, aki abból él, amit a Guru felépített, gyorsan bezárja az ashramot, és rossz hírét kelti a Gurunak.
Vivékananda[38], Sradhananda[39], Annie Besant[40] mind spút tanítványok voltak.
Barátaim! Sose válljatok kapút-tá! Törekedjetek arra, hogy legalább pút váljék bel?letek!
19. Egy disznó története
Nárada Risi, a nagy bölcs egyszer megsajnált egy disznót, s így szólt hozzá
-Ó barátom, gyere velem a mennybe! Örök boldogságban lesz részed! Égi járm?ben utazhatsz, égi lakomákon vehetsz részt, mennyei zenében és táncban gyönyörködhetsz, mennyei leányok lesznek szolgálatodra.
Mire a disznó így felelt
-Ó, imádni való bölcs! Van friss moslék a menyben?
Mire a risi így felelt:
-Nem, ott nincs moslék!
-Akkor nem megyek! – felelt a malac.
Ó tudatlan világiak, ne legyetek olyanok, mint ez a sertés! Ne mondjátok, hogy
-Mit adhat nekem a moksa? Mi haszna a nirvikalpa szamádi[41] elérésének? Mi értelme van a személyiség elvesztésének? Mi haszna van annak, ha úgy maradok a szamádiban, mint egy darab k?? Milyen er?t és kényelmet adhat nekünk a jóga? Mi a haszna, ha lemondunk a világról és egy szadu nyomorúságos életét éljük?
Ó tudatlan ember! A három világ gyönyöre pusztán egy csepp a boldogság óceánjában és a Brahmanban! Ez a világ egy t?zgolyó és fájdalmakkal teli. Ismerd meg önmagad és érd el a halhatatlan boldogságot!
20. Boot-leggigg[42]
A bootleggigng egyfajta csempészet, amikor ópiumot, vagy hasonló dolgokat egy speciális cip?ben rejtenek el. Az ilyen cip?t hordó ember aztán olyan illedelmesen sétál, mint egy úriember. De a hozzáért? vámtiszt valahogy mégis kiszúrja, és törvény elé állítja.
Egyszer egy európai hölgy kisbabájának játékában rejtett el sok gyémántot, s úgy szökött meg. Ez a csempészet egy fajtája.
Néhányan lyukat vágnak egy könyvbe, ópiumot, vagy valami hasonlót rejtenek oda, majd leragasztják néhány további oldallal. Az ilyenek is úgy vonulnak aztán könyvvel a kezükben, mint egy úriember. De az ilyeneket is megtalálják és megbüntetik.
Azt is megtalálják, aki a bányákban lenyeli a gyémántot és az aranyat – megröntgenezik, és hashajtót adnak be neki.
Ó ember! Miért alacsonyítod le így magadat?!? Te vagy a három világok minden gazdagságának ura! Hagyj fel ezekkel a hitvány szokásokkal! Meditálj, valósítsd meg az Istent és birtokold az ? összes gazdagságát!
21. Az öreg hölgy és a t?
Egy öreg hölgy elvesztett egy t?t odabent a házban, de mégis odakint, a holdfényben kereste. Egy ember megkérdezte t?le
-Mit keres itt, asszonyom?
-Elvesztettem egy t?t a házban – felelte – de odabent sötét van, és azért itt kint keresem, mert itt jól világít a hold.
A világi emberek olyanok, mint ez az öreg hölgy. Küls? tárgyakban keresik a boldogságot.
Ó ember! Nézz bel?re, fékezd meg az elmét és boldogságot találsz saját Átman[43]-odban.
22. A bel?l lakót nem csaphatod be!
Rámakrisna egy földm?ves volt egy Chingelpet-hez közeli faluban. Rámakrisna egy közeli földesuracska felügyeletére bízott száz darab, bengáli gram-mal teli zsákot, s a meg?rzésért havi hét rúpia bérleti díjat ígért.
Néhány hónap múlva azonban a gram ára igencsak felment. Mire földesúr eladta a gram-ot, s igencsak szép summát zsebelt be.
Rámakrisna elment a földesúrhoz és így szólt
-Mennyivel tartozóm a tárolásért? Itt a pénz! Kérlek, add át nekem a száz zsák gram-omat!
-Nem tároltattál nálam egy zsákkal sem! – felelte a földesúr – Eszednél vagy? Takarodj!
Rámakrisna panaszt nyújtott be a bíróságra. A földesurat beidézték, és meg is jelent a bíróságon.
-Kapott száz zsák gram-ot Rámakrisnától, a földm?vest?l? – kérdezte a bíró.
-Nagyságos uram, egyet sem kaptam! – felelte.
-Ó földesúr, könyörüljön ezen a szegény paraszton – mondta a bíró – legalább az üres zsákokat adja vissza! Ez valójában nagyon kedves lenne Önt?l!
A földesúr azt gondolta, hogy a bíró igen jóindulatú, ezért így felelt
-Azt megtehetem! Van száz üres zsák.
-Azonnal tartóztassa le ezt az embert! – mondta a bíró a rend?r-felügyel?nek – Ez egy egyszer? csaló! – s a földesúr két év börtönt kapott.
Ó ember! Ne csapj be senkit sem, valahogy úgyis lebuksz! A belül lakozót nem csaphatod be! ? ugyanis elméd örök néma tanúja!
23. Régebben vasárnap, most péntek (Gandhi-nap[44])
A vasárnap egy boldog nap. Az ember pihen, nincs hivatali munkája. De most a péntek válik boldog nappá! Az ember bridzsezhet, ihat, dohányozhat, szerencsejátékot játszhat. Mi több, még a borbélyhoz is elmehet egy tisztességes beretválásra. A borbély még egy id?s embert is megfiatalít! Beretválás után sokkal ragyogóbban néz ki a férfi, aki így ugrál, táncol nagyokat lépve sétafikál, megváltoztatja testtartását, gyakran nézegeti magát a tükörben.
Túl sok ember gy?lik össze a borbélynál, ahol így vita alakul ki a rangid?sség kérdésében. Els?nek Vaman keni be arcát szappanhabbal, de Ráma volt itt el?ször, aki szóvá is teszi Vaman-nal szembeni els?bbségét. Dharmasalában[45] ezen igen jól lehet szórakozni!
Ó ember! A vasárnap a legjobb nap arra, hogy intenzív szádanát végezz! Dzsapázz, meditálj és kirtanozz többet! Tarts teljes maunát[46] 24 órán keresztül! Ha komoly vagy, ha szigorú szádanát csinálsz, ezt meg is bírod valósítani még 24 órán keresztül is! Ne vesztegess id?t locsogásra-fecsegére, és ne tedd ezt az értékes életet állatiassá!
[1] Szó szerint: ’a vér visszataszító’
[2] Az elme téveszméje, mely megakadályozza az igazság megkülönböztetését az illúziótól, és az irreális világi tárgyak valóságában való hithez vezet; Hasonló a mayához, de itt a csaló elme tevékenységén van a hangsúly. Azaz a moha az elme általi megtévesztettség állapotát jelenti.
[3] A mindentudó, mindenhol jelen lév?, és örökké létez? és mindig boldog Önvaló.
[4] Ennek a kijelentésnek az a jelentése, hogy az Én – eredeti, tiszta, primordiális (?si, alapvet?, els?dleges) állapotában – teljesen vagy részlegesen azonosítható vagy azonos a Végs? Valósággal, amely minden jelenség eredete.
[5] Mentális istentisztelet.
[6] Gazdag asszony.
[7] Dhana Laksmi – a gazdagság (fél)istenn?je.
[8] Nagyszer?, hálás, szerencsés, jólét hozója.
[9] Dhanya Laksmi – az ételt, gabonát biztosító (fél)istenn?.
[10] Megkülönböztet? gondolkodás, mely a meditációhoz nélkülözhetetlen.
[11] Isten neveinek és mantráknak (közös) éneklése.
[12] Ászanához hasonló jógatechnika, melynek célja a kundalini energia felvezetése a gerincben a koronacsakrához.
[13] Szimbolikus, vagy rituális gesztus, kéz-, vagy tetsttartás.
[14] Tisztított vaj.
[15] Egy város Pakisztánban.
[16] India régies elnevezése.
[17] Egy vita hibás kezdete egy kölcsönös félreértés miatt.
[18] ?si város az Indus folyó völgyében.
[19] Durva fordításban: A problémákra a legjobb válasz az a mód, ahogy született az ember.
[20] 251,46 cm
[21] Borneói ?slakos népcsoport.
[22] 283,21 cm
[23] 0,49 kg
[24] 261,62 cm
[25] 281,94 cm
[26] 15,24 m
[27] Hegy-póz
[28] A Sri Swami Sivananda által alapított Divine Life Society (Isteni Élet Társasága) kiadványa.
[29] Friss halból, dhalból, és zöldségekb?l álló étel.
[30] 0,45 hektár
[31] Az elme visszavonása a világi tárgyakról.
[32] Helyes megkülönböztetés
[33] Lemondás az anyagi világ örömeir?l és fájdalmairól.
[34] Doctor of Science – a tudományok doktora
[35] Isteni.
[36] Klasszikus indiai tánc.
[37] A természet er?ivel való harmóniát el?segít? térrendezés tudománya (a feng-sui-hoz hasonló).
[38] Swami Vivekananda – 1863. január 12. – 1902. július 4., született Narendranath Datta, indiai hindu szerzetes volt, a XIX. Századi indiai misztikus Ramakrishna f? tanítványa. Kulcsfontosságú szerepe volt a Vedanta és a jóga indiai filozófiái bevezetésében a nyugati világban. ? volt az Indiai Hinduizmus újjászületésének egyik f? ereje, és hozzájárult a gyarmati Indiában a nacionalizmus kialakulásához.
[39] Saradananda (1865. december 23. – 1927. augusztus 19.), más néven Swami Saradananda, Sarat Chandra Chakravartyként született 1865-ben, és Ramakrishna egyik közvetlen szerzetesi tanítványa volt.
[40] Annie Besant (1947. október 1. – 1933. szeptember 20.) brit szocialista, teozófus, n?jogi aktivista, író és szónok volt, az ír és indiai önállóság támogatója.
[41] A nirvikalpa szamádhi a legmagasabb szamádhi, amit a legtöbb spirituális mester elér, de csak akkor, ha már eljutott a megvalósuláshoz.
[42] Szó szerint: bokavéd?
[43] Én, a lélek, a világlélek vagy az Önvaló. Minden fels?bb er? és hatalom tökéletes csoportosulása egy adott emberi testben. Az átman jelentheti a testet, az elmét, az értelmet és a Legfels?bb Önvalót is, de általában az egyéni lélekre utal.
[44] Október 2-a, Ghandi születésnepja, indiai nemzeti ünnep
[45] Északnyugat-indiai város.
[46] Némaság tartása, csendben maradás.