Hatodik fejezet – Erkölcsi útmutatások

 

Hatodik fejezet

 

Erkölcsi útmutatások

 

1.      Viszonozd a rosszat jóval!

 

Egyszer egy tehén agyoncsapott a farkával egy méhet. Erre egy hatvanezres méhraj támadta meg a tehenet, tízezer áldozatot hagyva hátra a sajátjai közül.

Mindez Tohirában, Japánban történt. A bosszú mélyen gyökerezik minden teremtményben. Ez a mélységes gy?lölet megtestesülése. A gy?lölet a bölcsesség és béke ellensége.

Szabadulj meg a gy?lölett?l a szeretet és önvizsgálat révén! Ne bosszút állj, hanem viszonozd jóval a rosszat! Így arathatod le az örökkévaló békét!

 

2.      Borotválás Triuphati-ban

 

Triuphatiban a borbély igen elfoglalt. Klienseinek se szeri, se száma. Gyermekek és id?sek egyaránt leborotváltatják fejüket, mivel ezt nagyon kedvez?nek tartják.

A borbély el?ször csak egy kis részt borotvál le, mivel nem akarja elveszíteni az ügyfelet. Nagyszámú ügyfelet gyújt, és aztán kezdi el egyesével rendesen megborotválni ?ket.

Egy szabó még akkor sem utasít vissza semmiféle munkát, ha egyébként sok megrendelése van. Egyszer?en mindent elvállal. Majd naponta béna kifogásokkal áll el?.

Amikor látja, hogy jön a megrendel?, úgy tesz, mint aki a megrendelt munkával foglalkozik, kicsit szab és varr. De mikor a megrendel? elhagyja a boltját, másik munkával kezd el foglalatoskodni.

Néhányan még akkor is azt mondják, ha öt-hat nap múlva veszik fel leveleimet, hogy

-A válasz már az asztalomon volt! Igen Narayana Szvámi vettel fel ezt a levelet a postáról! Nem, nem, Prémanandánál van! Nem nem, Atma Rámánál van a postahivatalban! – miközben valójában a levél valahogy elveszett…

Ne légy olyan, mint a borbély, vagy a szabó! Ami munkát elvállaltál, azt fejezd is be azonnal, ne takarózz ilyen-olyan ostoba kifogásokkal, hanem ragaszkodj ígéreteid megtartásához!

3.      Vritti betegségek

 

A tudatlanság minden betegség gyökér-oka:

A vágy a reuma.

A kapzsiság a turha[1].

A düh az epe.

Ezek megkínozzák a szívet.

Mikor ezek megtámadnak téged, lázas tüd?gyulladás áldozatává válsz.

Az ’enyémség’ (önzés – a ford.) a sömör.

A féltékenység a viszket? ótvar.

A rága[2] a torokrák.

Az irigység a gyógyíthatatlan tuberkulózis[3].

A rosszindulat a lepra.

Az egoizmus a köszvény.

A büszkeség, a képmutatás a neuritisz[4].

A gy?lölet pedig a rosszindulatú malária.

 

4.      Egy elegáns feleség

 

Egy ilyen feleség bizony nagy ny?g! Mindig veszekszik az urával. Elherdálja a pénzt. Szüleinek, fiú és leánytestvéreinek küldi, s ezzel még több problémát okoz otthon.

Soha nem elégedett. Szárikra[5] és nyakláncokra pazarolja a pénzt.

F?zni, azt nem tud. Számos szolgát akar, és velük is veszekszik, így a szolgák elhagyják. A férj meg aggódhat és tanakodhat, hogy

-Most aztán honnan lehet új szolgákat szerezni?

Amikor (a férj) leül meditálni, a feleség azt gondolja, hogy hamarosan felveszi a szanjászt[6], és emiatt veszekszik vele.

Azok a házak, melyeket ’Ráma Villának’, vagy ’Shanti[7] Villának’ hívnak, valójában a pokol bugyrai.

Ha kérsz egy teát, az ilyen feleség bosszús, mert nem teljesítetted gyémánt nyakláncra vonatkozó kívánságát, és így szól:

-Lehet, hogy te diplomás vagy, de én is egyetemet végeztem! Te hozzál el?ször teát nekem!

Légy óvatos a feleségválasztásban! A lelki egységnek meg kell lennie (a férj és feleség között)! A feleségnek vállasosnak és jámbornak kell lennie! Válassz feleséget a vidéki lányok közül, mert ?ket még nem rontotta el a modern civilizáció és a rádió!

 

5.      Hosszú szakáll egy éjszaka alatt

 

Ráma a bhang[8]-ot szokott fogyasztani.  Egyszer este tíz órakor ment el a boltba, és nyolc anna[9]-ért mandulát kért, s a pultra dobott egy rúpiát.

A boltos így felelt:

-Ó ember, éppen zárok! Gyere vissza holnap reggel!

Mire Ráma így felelt:

-De én most akarom kielégíteni a sóvárgásomat!

Erre a boltos adott Rámának mandulát, de nem tudott visszaadni, mert nem volt aprója. (Mikor ezt észrevette – a ford) Ráma fogta a mandulát és visszament. A (bezárt– a ford) bolt el?tt egy bika álldogált. Ráma úgy gondolta, hogy err?l a jelr?l majd felismeri a boltot.

Másnap reggel aztán visszament, hogy megkapja a visszajárót. De a bika most a szabóüzlet el?tt álldogált. Ráma kérte a szabót, hogy adja vissza a fél rúpiáját, mire az így felelt:

-Semmiféle ügyletem nem volt veled!

Mire Ráma így felet:

-Káli m?ve, hogy hazudsz! De hogy lehet az, hogy egy éjszaka alatt ilyen hosszú szakállat tudtál növeszteni, csak azért, hogy ne kelljen visszaadni a fél rúpiámat?

 

6.      Ne légy hiszékeny!

 

Egy szadu rossz emésztést?l, székrekedést?l és puffadástól szenvedett. Valamiféle fekete dolgot hányt ki magából. Erre híre ment, hogy a szadu fekete hollót hány.

Egyszer egy családf? meghívta a szadut Bhikshába. A ház úrn?je véletlenül sót tett a khír[10]-be, cukor helyett. A szadu egy szót sem szólt, hanem csendben elfogyasztotta a sós khírt, mire híre ment, hogy cukorrá változtatta a sót.

Egyszer megkérte egy tanítványát, hogy hozzon neki egy kis sült gram[11]-ot. Így szólt:

-Tartsd ezt magadnál! Majd néhány óra múlva eszem meg, amikor laddu lesz bel?le.

Kér óra múlva a szadu így szólt:

-Ó tanítványom, nagyon éhes vagyok! Add oda nekem a laddu-t!

-Ez még mindig gram maradt, nem változott át ladduvá! – felelte a tanítvány

  • Mivel nagyon éhes vagyok – válaszolt a szadu – a gram most még a laddunál is jobban esik majd! – Mire elterjedt a hír, hogy a gram-ot laddu-vá változtatta.

Ilyen a világ! Ha megjelenik egy dolog, azt a másnap reggeli újságok eltúlozzák, átalakítják és kiforgatják.

Ne légy hiszékeny! Gondolkozz, reflektálj, és különböztesd meg a dolgokat, és csak a valóságot – az Igazságot – fogadd el!

 

7.      A láz találkozik a viszketéssel

 

Bookar találkozik Kujlee-vel.

Egy bánia[12] lázas volt. Sokat böjtölt a láza pedig elmúlt.

Egy jat[13] viszketést?l szenvedett. Szárított útif? hamujával élénken radírozta testét, így viszketése azonnal el is múlt.

A bánia láza és a jat viszketése találkoztak. A láz így szólt:

-Én a keresked? elmúlott viszketése vagyok, cseréljünk hát lakhelyet!

Erre a viszketés kényelmesen tanyát vert a keresked? testében. A keresked? olajat kent magára, hisz megengedhette magának ezt, és vakarózni is b?ven volt ideje, így a viszketés továbbra is vígan élt benne. A keresked?, míg egyik kezével a f?könyvét vezette, másik kezével tudott vakarózni. Viszont nem tudta a testét hamuval bedörzsölni, mint a munkás.

A láz nagy kényelmesen a munkás testében helyezkedett el. A munkás napi rendszerességgel csinált dand[14] és baitak[15] gyakorlatokat, még úgy is, hogy lázas volt. A gyakorlatok végzése után a láz csak fokozódott, mivel er?s és tartós keretet kapott.

Hagyd el a kényelmet és ne a dolgok könnyebbik végét fogd meg! B?röd legyen cserzett és kemény, mert az képes ellenállni a hidegnek és a forróságnak!

 

8.      Ne élj vissza mások leveleivel!

1923-ban Chicagóban egy férfit vád alá helyeztek, mert kinyitott egy feleségének címzett levelet, mely egy olyan férfit?l származott, akir?l azt gyanította, hogy a feleségnek viszonya van vele. A bíró az ítélethirdetéskor kijelentette

-Ön visszaélt a levelekkel, ezért 25 másodperc börtönbüntetésre ítélem! – majd fogta az óráját, és számolni kezdte a másodperceket.

Amikor letelt a 25 másodperc a foglyot szabadon engedték.

Mások leveleivel visszaélni b?ncselekmény, az illend?ség és a tisztes magatartás ellen való.

 

9.      Hotel macskáknak

Miss Rachel Loveday Beckenham-ban, Kent-ben szállodát nyitott macskák számára házának egy szárnyában. A vendégek itt olyan szomszédok macskái, akik ideiglenesen távol vannak. Miss Rachel csak a gazdagoktól kér pénzt mindezért.

A hotelben még egy karosszékekkel felszerelt szalon is van a macskák számára, akiknek el?z? születésükben biztosan emberek voltak.

Köszönet ezért Miss Rachel-nek!

Ím, ez egy olyan terület, ahol lehet?sége nyílik az együttérzés fejlesztésére. A macskák is az Úr Hari megtestesülései!

M?veld az isteni bhávát[16], mialatt a macskákat szolgálod!

Miss Rachel-nek bizonyára egy kisebb gyógyszertára is van, valamint egy legalább két ágyas kórháza.

Ó Usha, ó Uma! Ti is nyittok itt egy macskahotelt?

10.   A létra, a tanár és a citromos savanyúság

 

A létra és a lépcs? segít az embereknek, hogy feljussanak és élvezzék a kilátást, de maguk ugyanabban a helyzetben maradnak.

Egy tanár segíti tanítványait, hogy m?gy?jt?kké, bírákká, vagy orvosokká valljanak, de ? maga a 25 rúpiát keres? iskolaigazgató státusában marad.

A citromos savanyúság segít az embernek, hogy bármit megemésszen, de ? maga emésztetlen marad.

A létra, a lépcs?, a tanár és a savanyúság zúgolódtak és elégedetlenkedtek, s mindannyian az Ananda Kutír szvámijához fordultak a panaszukkal. A szvámi így szólt:

-A ti hivatásotok mind nemes! Legyetek elégedettek azzal, hogy jót tesztek másokkal!

Mire a panaszosok elcsendesültek, és szívb?l örvendeztek.


[1] Genny, váladék.

[2] Itt ragaszkodást jelent.

[3] Tüd?vész, TBC.

[4] Ideggyulladás

[5] A szári Indiában, Srí Lankán, Maldív-szigeteken, Bangladesben, Nepálban, illetve Pakisztán egy részén elterjedt hagyományos n?i viselet, egy 4,5-8 méter hosszú és 60-120 cm széles[1] anyag, melyet a derék köré csavarnak szoknyaként, és a vége az egyik vállon van átvetve, illetve egyes öltözködési stílusokban a fejet is fedi.

[6] Szanjászinnak (szervetesnek) áll, belép a világról lemondott rendbe.

[7] Shanti jelentése béke.

[8] Ehet? készítmény kannabiszból.

[9] Az anna egy korábban Indiában és Pakisztánban használt valutaegység volt, amely 1/16 rúpiával egyenl?, azaz 8 anna = fél rúpia.

[10] Indiai édes rizspuding. Receptje elérhet? a következ? honlapon:  https://www.youtube.com/watch?v=PKZ5jlk2SxM

[11] Indiai babdajta, channa dal-nak is hívják. 

[12] Keresked?.

[13] Munkás.

[14] Hindu fekv?támasz.

[15] Hindu guggoló gyakorlat. A dand és baitak gyakorlatokat megnézheted a következ? honlapon lév? videókban:  https://selfhelphealth.wordpress.com/2015/06/10/hindu-pushups-dand-squats-baithak-plus-the-healthy-heart-summit/

[16] A szanszkrit “bh?va” szó jelentése “érzelem, érzelem, test vagy elmeállapot, hajlam”.